Категорія бронетехніки - бойова броньована машина (ББМ). Субкатегорія ББМ - БТР. Субкатегорія БТР - засіб перевезення особового складу. Тип шасі - гусеничне. БТОТ (озброєння) - кулеметне. Категорія двигуна - бензиновий. Тип трансмісії - МТ.
Загальні відомості
Бронетранспортер FV103 Spartan, поступив на озброєння армії Великобританії, в 1978 році. Спочатку, йому відводилася роль носителя ЗРК Javelin і засоби транспортування саперних команд. Слід зауважити, що БТР FV103 Spartan, не призначався для заміни у військах, бронетранспортера FV432.
БТР FV103, виконаний за наступною компонувальною схемою: в передній частині корпусу, ліворуч, розташовано відділення управління, праворуч від нього, знаходиться моторно-трансмісійне відділення, а середня і кормова частині корпусу, відведені під десантне відділення.
Як і у базового танка FV101 Scorpion, корпус бронетранспортера зварений з плит алюмінієвої броні, проте в його конструкцію, внесені деякі зміни. Силове відділення, виконано на 130 мм коротше і дещо вищий, що дозволило збільшити розміри десантного відділення. Змінена форма кормової частини корпусу, в якій змонтовані великі двері, для посадки і висадки десанта. На внутрішній стороні цих дверей, закріплені місткості для води і розміщена частина боєкомплекту. Лобові деталі корпусу, не пробиваються 14,5-мм бронебійними кулями з відстані 200 метрів, борти і корма захищають екіпаж від вогню стрілецької зброї і осколків снарядів і мін малого калібру.
На тому місці, де на танке FV101 Scorpion знаходилася вежа кругового обертання з озброєнням, на бронетранспортері FV103 Spartan, встановлена командирська вежа. Це дозволило збільшити екіпаж машини до семи чоловік - окрім командира, механіка-водія і стрільця, в кормовій частині машини розміщуються ще чотири солдати, з повним викладенням. Десантники входять в машину і виходять з неї, через двері в задній стінці корпусу. У даху десантного відділення, є люки і оптичні прилади, проте, загальна конструкція бронетранспортера, не дозволяє солдатам десанта вести вогонь зсередини машини.
Бронетранспортер озброєний кулеметом калібру 7,62 мм, розташованим на командирській вежі. Стрілець розташовується між командиром і механіком-водієм і може вести вогонь зсередини машини, що стало можливим, завдяки використанню системи дистанційного наведення кулемета. Для командира у вежі, змонтований монокулярний прилад спостереження з восьмикратним збільшенням, а по колу вежі - декілька перископних приладів спостереження, для забезпечення кругового огляду. У нічний час, командир може користуватися пасивним приладом нічного бачення, який забезпечує упізнання танка, на відстані до 600 метрів. Дальність виявлення мети в денний час, складає близько 1200 метрів.
Крім того, в десантному відділенні по бортах корпусу, встановлені чотири, а в кормі - два перископні прилади. Необхідні прилади спостереження, є і у механіка-водія.
В якості додаткового устаткування, на FV103 Spartan, встановлені система кондиціонування, станція радіолокації стеження за полем бою - ZB 298, навігаційні прилади, дозиметр і додаткові засоби зв'язку.
На бронетранспортері, використовується 6-циліндровий бензиновий двигун рідинного охолодження Jaguar J.60 №1 Mk.100B, який розвивав потужність 143 кВт при 4750 об/хв. Трансмісія механічна, планетарна з диференціальним механізмом повороту. Коробка передач, забезпечує по 7 передач переднього і заднього ходу. Машини останніх виробничих серій, передбачається оснащувати поліпшеною підвіскою і 184-кіловатним багатопаливним дизельним двигуном Perkins Т6.3544, який вже встановлювався, на деяких експортних танках FV101 Scorpion.
Підвіска - індивідуальна, торсіонна, з гідравлічними амортизаторами на передніх і задніх вузлах. Обгумовані двосхилі опорні катки (по 5 на борт) і балансири, виготовлені з алюмінієвого сплаву. Гусениці - з резинометалічними шарнірами, траки - сталеві. З метою зменшення шумності, на гусеницях і провідному колесі, є поліуретанове покриття, а охолодження вентилятора силової установки, здійснюється змішаним (напівосьовим-напіввідцентровим) повітряним потоком. FV103 Spartan, обладнаний індивідуальним плавзасобом, який кріпиться по периметру корпусу і в розгорнутому положенні, дозволяє бронетранспортеру долати уплав водні перешкоди. Рух на плаву, здійснюється за допомогою перемотування гусениць.
На FV103 Spartan, покладені обов'язки по виконанню розвідувальних завдань, транспортуванню розрахунків ЗРК Blowpipe і доставці боєприпасів для винищувача танків FV102 Striker.
До 1995 року, загальна кількість випущених бронетранспортерів FV103 Spartan, досягла 960 одиниць.
На початку 1980-х років, на базі БТР FV103 Spartan, була створена самохідна пускова установка ПТКР Milan. Над десантним відділенням, встановлена, спеціально сконструйована, двомісна вежа кругового обертання, на якій змонтовані прицільне устаткування оператора і дві напрямні, з протитанковими ракетами Milan. Ще 11 ракет, розміщуються у боєукладки, в корпусі машини. Для стрільби в нічних умовах, може використовуватися тепловізійний приціл. На озброєнні сухопутних військ Великобританії, полягають 75 самохідних ПТРК Spartan-Milan.
БТР FV103 Spartan, обладнався також іншими системами озброєння, у тому числі ПТКР TOW, фірми Hughes, вежею з чотирма готовими до пуску ПТКР НОТ або вежею з 20-мм автоматичною гарматою.
Тактико-технічні характеристики (FV103 Spartan)
Екіпаж - 3+4 людини.
Максимальна дальність стрільби - ? метрів.
Довжина (по корпусу) - 5125 мм.
Ширина (загальна) - 2242 мм.
Ширина (по гусеницях) - 2134 мм.
Висота (по даху вежі) - 2260 мм.
Бойова маса - 8172 кг.
Бронювання корпусу - 60 мм (лоб) і 20 мм (борт).
Подоланна стінка - 0,5 метра.
Максимальний кут підйому - ? відсоток.
Подоланний рів - 2,057 метра.
Подоланний брід - 1,067 метра.
Подоланний брід (з підготовкою) - ? метра.
Ширина гусениці - 432 мм.
Число траків - 84.
Діаметр опорного катка - ? мм.
Основне озброєння, складається з 1 7,62-мм співісного кулемета (Боєкомплект - 3000 патронів.).
Додаткове озброєння, складається з 2 димових гранатометів (Боєкомплект - 8 димових гранат.).
Силова установка - 1 бензиновий двигун R6 Jaguar J.60 №1 Mk.100B (190 к. с.).
Питома потужність - 23,25 к. с./тонну.
Перебуває на озброєнні країн: Бельгія.
Статус: роки виробництва - 1975-?, роки експлуатації - з 1978.
|